Östermalms Trafikskola

UTBILDNINGAR

Driver

FÅ EN PROFESSIONELL UTBILDNING

Hos oss blir du väl omhändertagen och får en professionell utbildning när du ska ta ditt körkort. Vi ger dig tydlig information och skapar en individuell utbildningsplan för ditt körkort. Våra körlektioner håller hög kvalité och du som elev får i stor utsträckning vara med och påverka innehållet på dina körlektioner.

Körkortstillstånd

För att få övningsköra hos oss måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Ansökningshandlingar och information hittar du på: transportstyrelsen.se

Teoriutbildning för körkort

Dina teoretiska kunskaper ger dig goda förutsättningar för att din körutbildning ska bli så effektiv som möjligt. Vi rekommenderar våra elever att börja med den teoretiska delen av körkortsutbildningen så tidigt som möjligt. Östermalms Trafikskola erbjuder även en lärarledd teorikurs vid 4 tillfällen. Våra duktiga pedagoger ser till att du som elev får intressanta och lärorika teorilektioner med ett aktivt deltagande. Det finns även möjlighet där du som elev får ställa frågor och delta i gruppdiskussioner. Vi erbjuder även enskild teori där du personligen har en egen teorikurs med utbildad trafiklärare.

Drivers
Driver

Teorikurs

4 kvällar á 2 timmar 18.00-20.00

Vi erbjuder även enskild teori med utbildad lärare.

Körning

Körutbildningen är uppdelad i dessa moment;

1. Körställning, stol, bälte, reglage, instrument
  2. Start, stanna, krypkörning, styrning
  3. Uppväxling, nedväxling (Gäller ej om du kör automat) bromsning
  4. Start i uppförsbacke, start i nedförsbacke
  5. Backning, vändning samt parkering
  6. Säkerhetskontroll av bilen, lampor, däck, vätskor under motorhuven
  7. Samordning och motorrik, avsökning, riskbedömning samt hård inbromsning
  8. Mindre samhälle, avsökning, riskbedömning, hastighetsanpassning samt väjningsregler
  9. Mindre landsväg, avsökning, riskbedömning, väjningsregler samt järnvägskorsning
  10. Stad, avsökning, riskbedömning, väjningsregler, trafiksignal, enkelriktade gator, cirkulationsplats, vändning och parkering
  11. Landsvägskörning
  12. Motorvägskörning (Högfartsväg)
  13. Mörkerkörning
  14. Halt väglag
  15. Tillämpad stadskörning, tillämpad landsvägskörning samt utbildningskontroll (Liten uppkörning innan provet)

Vi erbjuder nya moderna övningsbilar av märket Volkswagen.

Övningskör du även privat inför ditt körkort ser vi gärna att din handledare följer med vid någon eller några körlektioner så att ni lättare kan träna på rätt sätt när du övningskör privat. Planerar du din utbildning på detta sätt kommer din kostnad för körkortet att bli lägre samtidigt som din kunskapsnivå ökar.

Körtider
Måndag – Fredag kl.07.00-16.00

Frågor & svar

Hur många körlektioner behöver jag?

Det är väldigt individuellt och efter en genomförd testlektion får du som kund ett kostnadsestimat kring hur många körlektioner som behövs.

Har ni trafikskolor förtur vid bokning av prov hos Trafikverket? Vart är det svårast att köra upp?

Ja, det har vi. Vi på Östermalms Trafikskola brukar vanligtvis hitta provtider inom 1-3 veckor till våra körkortselever.

Vart är det svårast att köra upp?

Det är väldigt olika vad man tycker om olika uppkörningsområden. Vissa tycker att det är lätt och andra svårt i ett specifikt område. Vart de flesta blir underkända handlar om att på vissa geografiska platser “chansar” fler vid uppkörning och därav blir fler underkända. Tänk på att ta hjälp utav en trafikskola för vägledning inför provet. Det är oftast detaljer som avgör om du blir godkänd eller inte, trafikskolor hittar detaljerna som du behöver få reda på.